SMA - Aliatges amb memòria de forma i sistemes intel·ligents

Principals temes del grup de recerca: desenvolupar sistemes d’esmorteïment basats en aliatges amb memòria de forma (shape memory alloys, SMA), de baix costs i garantits en el temps.

El comportament dels SMA permet el seu ús per múltiples aplicacions. En particular, l’existència d’un cicle d’histèresi en el domini de les coordenades elementals esforç- deformació- temperatura i la presència d’un comportament similar en torsió suggereix la seva aplicació com esmorteïdor. Això es un problema obert.

Actualment el principal interès del grup és estudiar la utilització de SMA per esmortir els efectes dels terratrèmols en els edificis o en estructures civils per minimitzar els efectes destructius. Un altre tema d’interès es estudiar la seva aplicació per esmortir les oscil·lacions dels ponts amb cables atirantats induïdes pel vent, així com esmortir les accions del vent sobre els molins de vent per maximitzar la seva potència efectiva. Les condicions imposades en cada cas son molt diferents. L’estudi experimental es complementa amb simulacions numèriques.

Els SMA proposats per actuar com esmortidors son principalment TiNi i aliatges de base Cu. Malgrat que el TiNi presenta avantatges des de el punt de vista de la oxidació, es seu preu es elevat comparat amb el dels aliatges de base Cu (per exemple, CuAlBe). Varies observacions sobre experiments que hem realitzat amb el TiNi suggereixen que aquest aliatge no està exempta de dificultats.

Els membres del nostre grup tenen una gran experiència en l’estudi de les propietats bàsiques i del comportament dels SMA, en els seves aplicacions, en les tècniques experimentals necessàries pel seu estudi, entre elles les mesures tèrmiques. Pot ser considerat com un dels grups que han estudiat amb més detall i en profunditat els processos físics implicats en l’escala mesoscòpica. Treballem amb estreta col·laboració amb altres grups de Argentina, Canadà, Itàlia i França.

Contacte:
Vincens Torra Ferre
Web:
Membres del departament que hi participen:

darrera modificació: Febrer 2010
RSS RSS  Accessibilitat  Avís legal   Departament de Fí­sica Aplicada. FA.